Pages

Thursday, May 24, 2012

Mom to be:Part 2

Hari ni my pregnancy dah masuk 27 minggu. So next week would be 28 weeks i.e 7 month..Sumpah rasa macam cepat betul masa berlalu..Rase macam baru semalam je aku nerves dalam bilik air tunggu result urine test..hehe..

So far, my condition is quite good.Kiranya takde masalah besar la..BP ok,gula ok, selera makan ok, berat pun ok..Before pregnant my weight was 40kg and accumulated up to 50kg..kiranya naik 10kg la.But according to my Gynae, orang yang berat kurang macam aku nih kena naik between 15kg-17kg sepanjang kehamilan..ada masa lagi nih nak naik.. Itupun scratch mark bukan main teruk dekat paha dan buttock..Diri sendiri tak sanggup nak tengok..But people said the scratch mark tu akan hilang after bersalin nanti..harap-harap macam tu lah..Tapi yang hairannya dekat perut ok jer..licin je..

Satu lagi bila dah masuk stage nih, movement very restricted and challenging esp during sleep at night..Nak berkalih (bergerak) punyala seksa lebih2 lagi bila si kecik kat dalam nih buat tendangan padu. Aku perasan yang dia suka lepak belah kanan which is make me not comfortable. Lagi satu, malam-malam mesti cramp kaki.Nasib baik my hubby senang terjaga,selalu la kejutkan dia suruh picitkan..Kaki rasa macam kena tarik-tarik..

Menyentuh pasal persediaan kelengkapan nak bersalin pulak, aku adalah beli sikit-sikit baju baby..Kebetulan masa ada sale kat Mothercare dan Baby Expo..Kalau tak beli memang rugilah kan esp sale mothercare.Kalau tak sale, mahal gila la.Kalau masa ada sale up to 50% macam bulan 3 haritu memang berbaloi beli. By the way,aku start beli pun bila dah dapat tahu gender baby i.e gegurl.Rambang mata sungguh tengok baju baby gurl lawa-lawa. Rasanya dalam bulan Jun nanti akan mula beli barangan lain selain dari baju sebab sekarang ni pun macam dah susah nak jalan. Sakit tumitla,sakit kakila,sakit pinggangla..Macam-macam...Kalau nak tunggu beli semuanya masa bulan ke-8 haruslah.. Entah-entah time tuh aku tersadai atas katil je nanti.

Bila dah makin dekat nak bersalin,aku makin takut..Tambahan pulak bila dengar citer member-member yang kata beranak ni sakit. Paling buat aku seriau,part yang kena jahit kat tuuuuttt.. Ohh tidak, kena jahit hidup-hidup tuh..Even my hubby pun risau..Dia suka tanya aku.."Boleh ke sayang ni..Risaula saya..takut awak sakit.. awak demam biasa pun saya tengok kesian..Tak sampai hati"..hehe..Nak sedapkan hati dia ngan hati sendiri aku cakapla "alah..ok jer..orang lain beranak 5-6 tu ok jer..sakit memangla sakit tapi org pompuan mesti boleh melaluinya".Tapi betul la kan apa yang aku cakap tu..Kita kena positif..Sakit tu normal lah..aku fikir nak redah je nanti..Yang penting baby ok,aku pun ok..

Actually, i really enjoy my pregnancy..rasa special je lebih-lebih lagi bila kita boleh rasa dia begerak-gerak dalam perut kita. My hubby memang jeles..Dia selalu tanya, macam mana rasanya baby bergerak?aku cakap aku tak reti nak explain macammana..Hanya orang yang pernah pregnant saje yang tahu.Kadang-kadang kesian jugak kat dia, beria betul nak tahu..Tapi lately dia pegang perut aku dengan tangan, dia dah boleh rasa pergerakan baby. Tapi bukan selalu lah sebab baby girl kitaorang ni pandai..Masa dia galak menendang, pastu papa dia pegang perut terus dia senyap..Haha..Frust la kawan tu.. Lama tunggu.. baby diam jer..Pandai ek..

Aku berdoa pada Allah SWT agar semuanya baik-baik belaka dan dipermudahkan jalan oleh-Nya..Amin

No comments:

Post a Comment